Allmänna Villkor

Swedluxury Distribution, organisations nr. 8902208258 (”Swedluxury”) driver webbplatsen SWEDLUXURY.SE och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Swedluxury framgår på Webbplatsen. Via Webbplatsen kan du handla varor direkt från Swedluxury. Vi uppfyller kraven för PCI DSS, innehar SSL-certifikat, vi är även Certifiierad E-handel vad innebär en trygghet för dig som kund.

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument (”Kund”) gör en beställning via Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.
1.2 Såsom angivet ovan ingås avtal vid köp via Webbplatsen mellan dig och Swedluxury Distribution. Du kan alltid se på sidan och i kassan vem säljaren är. När du handlar hos Swedluxury godkänner du Allmänna villkor och Integritetspolicy.
1.3 För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
1.4 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och ändra eller uppdatera informationen. När köparen slutför köpet (vid köpknappen), ingår den ett avtal med säljaren, det pris och den vara som presenteras i kassan vid köptillfället är den som gäller. All bildinformation på Webbplatsen ska ses som illustrationer.
1.5 Webbplatsen ägs av Swedluxury Distribution. Innehållet på Webplatsen ägs av Sweduxury Distribution. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Swedluxury Distribution.

2. Avtal och Beställning

2.1 För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Swedluxury Distribution policy.
2.2 Swedluxury Distribution kommer bekräfta din beställning per e-post. Säljaren uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Säljarens kundtjänst. Om kunden avbeställer varan den köpt kommer eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag gjort avseende beställningen att återbetalas. Dock kan administrativa kostnader tas ut. Om varan är uthämtad, blir det ånger.

3. Kunduppgifter mm.

3.1 Swedluxury Distribution rekommenderar att Kunden skapar ett användarkonto innan Kunden handlar på Webbplatsen. När Kunden registrerar sitt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.
3.2 Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Swedluxury om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till Kundens lösenord.
3.3 Om Swedluxury misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Swedluxury rätt att stänga av Kunden. Swedluxury har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.
4. Priser, avgifter och betalning
4.1 Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
4.2 Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Säljaren har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan det komma att göras en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Swedluxury förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet.
4.3 Betalsätt som erbjuds är direktöverföring/kortbetalning, konto, direkt med bank-id, faktura samt delbetalning med KLARNA. Betalsätt som erbjuds utöver är PAYPAL och PAYSON direktbetalning och faktura.
4.4  Vid varje köptillfälle med faktura, görs en kreditkontroll, om kreditkontrollen inte går att utföra eller om köparen inte är kreditvärdig nekas köpet. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
5. Kampanjer och erbjudanden
Säljaren kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. fri frakt, rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Säljaren i samband med kampanjen. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

6. Leverans och transport

6.1 Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 20 arbetsdagar räknat från det att Swedluxury Distribution skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen.
6.2 Den förväntade leveranstiden av varan är 2-5 vardagar. Vid leveransförsening meddelar Säljaren dig om ny leveranstid utan onödig dröjsmål och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 10 vardagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet, detta gäller ej special beställningar.

6.3 Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.  Om paketet ej utlöses tar vi ut en avgift på minst 399 kr för kostnader, administration, frakt samt returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

6.4 Leverans sker med i samband  med fraktbolagen DSV och SCHENKER. Oavsett leveranssätt kommer transportören att kontakta dig per telefon eller via sms (kom ihåg att följa instruktionerna) för att avtala vilken dag leveransen skall ske. Kom ihåg att vara hemma för att ta emot varan på avtalad tid. Vi står inte för kostnaderna för ny utkörning. Du kontaktar transportören för att avtala en ny utkörning när varan ska levereras igen. I ett sådant tillfälle står du själv för den andra utkörningen och vi förbehåller oss rätten att fakturera för denna kostnad, som är minst 399 kr.
6.5 Fraktkostnader : Vi erbjuder fri frakt på alla köp över 1500kr. Vi erbjuder hemleverans samt leverans till utlämningställe. Stora varor levereras endast med hemleverans. Frakt kostnad för beställningar som inte överstiger 1500kr är : 1-3 kg - 103kr, 4-6 kg- 110 kg , 10kg - 12kg- 340 kr, 13 - 15 kg- 463kr, 16 - 17 kg- 463 kr, 20kg - 720kr.
Utförlig leverans information för varor och tjänster köpta hos Swedluxury hittar du här: http://swedluxury.se/betalningsalternativ

6.6 Om en leverans är försenad gör vi allt som står i vår makt för att påskynda processen och se till så att dina varor kommer fram till dig så fort som möjligt. Det kan hända att en leverans blir försenad på grund av att vår transportör inte hållit avtalet de har med oss. Vi förbehåller oss därför rätten att friskriva oss från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar.

6.7 Transportskad - Om du märker transportskador på paketet vid leverans, skall du notera skadan på fraktsedeln vid kvittens.
Även om du inte ser synliga skador på kartongen kan det finnas dolda transportskador på varan. Därför är det väldigt viktigt att du packar upp varan samma dag du mottagit denna, för att säkerhetställa att du fått hem rätt produkt och att varan ej har dolda transportskador. Provkör produkten innan du lägger den åt sidan.
Finns det dolda transportskador skall du omedelbart, senast 3 dagar efter mottagande dokumentera skadorna genom att göra dokumentation i form av foton på skadan samt emballaget.
Skicka in dessa bilder till: info@swedluxury.se
I ämnet skriver du: Dold transportskada, oderid (tex.1100)
Enligt gällande transportvillkor ska dolda skador anmälas snarast, dock senast 3 arbetsdagar efter mottagandet. Om så inte skett övergår bevisbördan , för att skadan inträffat under transport, på kravställaren(dig).

7. Ångerrätt

7.1 Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
Kunden står själv för retur fraktkostnaden. Kunden återbetalas pengarna som dragits från kunds bankkonto vid beställning, inklusive frakt, skatt och avgifter.
Retur fraktkostnad återbetalas inte. Kund  återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit returen, en retur görs utan onödig  dröjsmål. Retur sker i original förpackning enligt anvisningar från Swedluxury. Ångerrätten gäller endast privatpersoner. Företag betalar en returavgift, normalt 20% av ordervärdet.
7.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
(b) varor som är beställnings varor dvs. varor som tillverkats enligt kundens önskemål
(c) använda varor som inte är i originalemballage (original förpackning).
7.3 Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för varor som använts, tex. man har tagit bort skyddsfilm, eller använt varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Ångerrätten gäller inte heller för beställnings varor som tillverkats enligt kundens önskemål.

7.4 I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta per e-mail eller telefon samtal. Gäller varor som tillverkats enligt kundens önskemål.
7.5 Om Kunden vill ångra ett köp som gjorts via Webbplatsen ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till info@swedluxury.se. Kunden ska ange sitt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet.
7.6 Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Swedluxury Distribution. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong enligt Swedluxury’s anvisningar. Säljaren meddelar Kunden hur returen ska ske.
7.7 Ibland kan Säljaren erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Webbplatsen.
7.8 När Kunden ångrar sitt köp betalas det belopp som Kunden betalat för varan tillbaka till Kunden. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden inte följt instruktionerna. Vid retur av en del av ordern återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, eller inte emballerat försändelsen på rätt sätt och därmed har varan kommit till skada under transport.
7.9 Säljaren betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 vardagar fån att varan återvänt till försäljaren. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
Ångerblankett:
http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/regler/2angerblankett.html
7.10 Säljaren förbehåller sig rätten att neka en retur om returen inte skickats i orginalkartong och med original emballage. I sådant fall får du en utförlig förklaring av säljaren varför din retur är nekan samt dokumentation i form av bilder eller video inspelning. En nekad retur skickas tillbaka till kund på kundens bekostnad.

8. Produktbeskrivningar

8.1 Kunden upplyses härmed om att Swedluxury Distribution generellt tillhandahåller produktbeskrivningar/bruksanvisningar till hemelektronikprodukter.

9. Garanti

9.1 Garantin täcker ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, eller att varan inte används enligt instruktioner, man har gjort en egen uppgradering av varan eller annan konfigurering. Kundens faktura/kvitto/orderbekräftelse gäller som garantibevis.

10. Reklamation

10.1 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Kund som önskar reklamera en vara skall kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts via kontaktformuläret:

http://swedluxury.se/kontakta-oss

eller genom att direkt skicka ett e-mail till :

service@swedluxury.se


Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.
10.2  Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

10.3 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Säljaren att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Säljaren strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Säljaren riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder.
http://www.sverigeskonsumenter.se/nyheter-press/senaste-nytt/ny-tvistlosning-pa-natet/ - Sveriges Konsumenter, Box 38001, 100 64 Stockholm
http://www.arn.se/ - Allmänna reklamationsnämnden Box 174  101 23 Stockholm, Kungsholmstorg 5
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

11. Force Majeure
Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Säljaren Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Säljaren rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
12. Ändringar av Villkoren

Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Säljaren har informerat Kunden om ändringarna. Säljaren rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren. De villkor som konsument godkänt är det som gäller för den beställningen.

13. Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

14. Tillämpning  lag och tvist

14.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Säljarens kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Säljaren beslut från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder.

14.2 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstolen.