Menu
Din kundvagn

Köpvillkor

Svenska varumärket av exklusiva köksfläktar Swedluxury ägs av Ekman Seger Group AB (organisations nr. 559171-8894) och driver webbplatsen Swedluxury.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”).


Bolags- och kontaktinformation:


Ekman Seger Group AB

Org.nummer: 559171-8894
Adress: Flygplansgatan 12

21239 Malmö
Tel: 040 653 43 00
Mail: info@swedluxury.se

Via Webbplatsen kan du handla varor direkt från tillverkaren och Svenska varumärket Swedluxury.
Vi uppfyller kraven för PCI DSS, innehar SSL-certifikat, vi är även Certifierad E-handel vad innebär en trygghet för dig som kund.

 

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument (”Kund”) gör en beställning via Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.
Som konsument omfattas du av konsumentköplagen och Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Avtalet ingås mellan dig som konsument och Ekman Seger Group AB (Swedluxury). När du handlar hos Swedluxury godkänner du Allmänna villkor och Integritetspolicy, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt avtalet.
Vid beställning  gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms och kan justeras i realtid. Kostnader för frakt och tilläggstjänster kan tillkomma till priset.
För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

När du lagt din beställning i webbutiken kommer en orderbekräftelse skickas i samband med köpet till kund via e-mail. Säljande part uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse då den gäller som garantibevis och kan behövas för framtida kontakter med säljande part. Kunden har rätt att ångra köpet i sin helhet till att ordern inte har skickats. Eventuella betalningar som Kunden erlagt kommer återbetalas till fullo i sådant fall. Administrativa kostnader kan tas ut.

Vi erbjuder betalning med högsta möjliga säkerhet för både privat och företagskunder. Vi varken behandlar eller sparar kort eller bank uppgifter utan har överlåtit det helt till Svea Ekonomi AB.
Vi samarbetar med Svea Ekonomi AB som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och sköter hantering av betalningar för Ekman Seger Group AB.
Faktura
Vi erbjuder det mest populära betalnings alternativ via faktura för dig som vill få hem produkten innan du betalar den. Vi erbjuder både privatperson och företag att handla mot faktura. Fakturabetalningen erbjuder vi genom vårt samarbete med Svea Ekonomi och vi överlåter fakturorna till dem. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatperson och 30 dagar för företag. Vid försening av betalning tillkommer en påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Fakturaavgiften för privatpersoner och företag är 0 kr.
Kortbetalning
Du kan välja att betala med MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort som är utgivna i norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och är krypterade enligt gällande standarder och regler angående detta. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Swedluxury.se. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.
Delbetalning
Vi erbjuder även delbetalning av din beställning så att du på ett flexibelt och smidigt sätt själv kan välja din månadskostnad och inte vill lägga ut alla pengar på en gång. Delbetalning erbjuder vi tillsammans med Svea Ekonomi. Du kan när som helst under din delbetalningsplan välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Du ansöker om delbetalning i samband med att du slutför din beställning i kassan på ett enkelt sätt. I samband med att du slutför din beställning så utförs även en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Skulle man inte bli godkänd för delbetalning så får man svar direkt angående detta och du kan då välja ett annat betalsätt som passar. Uppläggningskostnader för delbetalningen betalas på första avin och sen resterande avgifter betalas sedan på respektive månad. Alla frågor om delbetalningar hanteras direkt av Svea Ekonomi.
Direktbankbetalning
Vi stödjer alla stora banker om du vill betala direkt med din bank. Du loggar in med mobilt bankID och slutför transaktionen direkt i kassan. Transaktionen hanteras av Svea Ekonomi i samarbete med Trustly.  

Fri frakt
I den fria frakten ingår frakt till ombud (vid mindre paket) eller till tomtgräns (vid större sändningar). Leverans hem till tomtgräns sker över hela Sverige förutom till öar dit transport måste ske via båt/betalfärjor.


Paket
Skickas till närmaste postombud för utlämning över disk. När produkten finns redo att hämta aviseras den genom ett SMS.


Hemleverans
Leveransen sker till tomtgränsen alt. port. Leveransen sker så långt en lastbil kan ta sig fram och speditör kan ej ta ansvar för t.ex. vägbommar som är låsta mm. När leveransen är avlastad från lastbil ansvarar man själv för att bära in produkten i bostad eller till önskad yta. Legitimation av köpande part måste kunna uppvisas vid leverans.


Hemleverans inkl. inbärning
OBS! Tilläggstjänsten kan beställas i efterhand och om transportören erbjuder denna typ av leverans till adressen. När man man köper tilläggstjänst som inbärning så bär speditören in produkten in till önskat rum i bostaden. Man kan i vissa fall behöva vara behjälplig vid leverans.

Kvällsleverans
OBS! Tilläggstjänsten kan beställas i efterhand och om transportören erbjuder denna typ av leverans till adressen. Vi levererar kvällstid i stora delar av landet. Turerna är mindre frekventa än dagtid, vilket gör att leveranstiden är längre. Leverans sker så långt en lastbil kan köra vilket vill säga är fram till tomtgränsen eller till din port där den lämnas av och signeras av dig som kund. Denna tjänst går ej att kombinera med andra tilläggstjänster som inbärning och retur.

Leverans till utlandet
Vi har möjlighet att frakta din beställning inom hela Norden. När du önskar lägga en beställning med leverans till utlandet ber vi dig kontakta oss på info@swedluxury.se, vi återkommer med offert!

Varor som finns i lager levereras normalt inom 2-7 arbetsdagar om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Swedluxury (Ekman Seger Group AB) skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen.
Den förväntade leveranstiden av varan är 7 vardagar. Vid leveransförsening meddelar Säljaren dig om ny leveranstid utan onödig dröjsmål och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 10 vardagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet. Detta gäller ej special beställningar.

Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Sändningen skall normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och sändningsnummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas / levereras. Avisering kan ske via email, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller vanligtvis sms. Om paketet ej utlöses och går i retur till avsändaren tar vi ut en avgift på minst 399kr upp till 1500kr för stora sändningar. Avgiften täcker administration kostnader, frakt samt returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Leverans sker i samband  med fraktbolagen DHL och DBSchenker. Oavsett leveranssätt kommer transportören att kontakta dig per telefon eller vanligtvis via sms (kom ihåg att följa instruktionerna) för att avtala vilken dag leveransen skall ske. Kom ihåg att vara hemma för att ta emot varan på avtalad tid. Vi står inte för kostnaderna för ny utkörning. Du kontaktar transportören för att avtala en ny utkörning när varan ska levereras igen. I ett sådant tillfälle står du själv för den andra utkörningen och vi förbehåller oss rätten att fakturera för denna kostnad, som är minst 399 kr.
Ofullständiga eller felaktiga transportinstruktioner
Om felaktig aviserings nummer eller leverans adress anges vid beställning och kund önskar ändra detta i efterhand när sändning redan är iväg är kostnaden för ny frakt handling 300kr.
Lagerhyra
Om sändningen ligger kvar på terminalen längre än 3 arbetsdagar kommer lagerhyra att räknas på av transportören. 320 kr dygn – denna kostnad kommer kund faktureras för. Därför är det viktigt att du har möjlighet att ta emot sändningen kort efter lagd beställning.

Fraktkostnader
Vi erbjuder fri frakt på alla köp över 1500 kr. Vi erbjuder hemleverans till portgräns samt leverans till utlämningsställe. Stora varor levereras endast med hemleverans. Frakt kostnad för beställningar som inte överstiger 1500kr är : 1-3 kg - 103kr, 4-6 kg- 110 kg , 10kg - 12kg- 340 kr, 13 - 15 kg- 463kr, 16 - 17 kg- 463 kr, 20kg - 720kr.
Försenad leverans
Om en leverans är försenad gör vi allt som står i vår makt för att påskynda processen och se till så att dina varor kommer fram till dig så fort som möjligt. Det kan hända att en leverans blir försenad på grund av att vår transportör inte hållit avtalet. Vi förbehåller oss därför rätten att friskriva oss från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar.

Produkt kontroll
Innan en vara lämnar vårt lager genomgår den en noggrann produkt kontroll. En produkt kontrollant kontrollerar köksfläktens funktioner och kontrollerar noggrant att det inte finns några som helst skador på köksfläktens kropp. Som bevis på en genomförd och godkänd produkt kontroll medföljer ett datum stämplat produkt kontroll dokument tillsammans med köksfläkt. En videoinspelning på din köksfläkt ihop med den levererade produkt dokument finns sparad på våra servrar. Allt detta för att försäkra kund om att vi har skickat en felfri vara!

Om du märker transportskador på paketet vid leverans, skall du notera skadan på fraktsedeln vid kvittens.

Även om du inte ser synliga skador på kartongen kan det finnas dolda transportskador på varan. Därför är det väldigt viktigt att du packar upp varan samma dag du mottagit denna, för att säkerhetsställa att du fått hem rätt produkt och att varan ej har dolda transportskador. Provkör produkten innan du lägger den åt sidan.

Finns det dolda transportskador skall du omedelbart, senast inom 3 dagar efter mottagande dokumentera skadorna genom att göra foton på skadan samt emballaget.
Skicka in dessa bilder till: info@swedluxury.se
I ämnet skriver du: Dold transportskada, oderid (tex.1100)

Tänk på att spara emballaget vid transportskada då speditören vill ha möjlighet att undersöka över det för att i framtiden arbeta för att minimera risken för transportskador.
Enligt gällande transportvillkor ska dolda skador anmälas snarast, dock senast 3 arbetsdagar efter mottagandet. Om så inte skett övergår bevisbördan, för att skadan inträffat under transport, på kravställaren(dig/kunden).
Försäkrad transport
Alla sändningar som går iväg från Swedluxury är fullt försäkrade. Säljande part står för risken vid transport. d.v.s. vi står för risken att varan kommer bort eller blir transportskadad från oss till dig som slutkund.

Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning ”Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”.
Ångerrätten börjar räknas från det att du mottog den kompletta produkten. Vill du returnera din produkt så ska du inom 14 dagar ta kontakta vår kundservice via mejl och bekräfta skrifligt din önskan om retur.    
Ångerblankett:
http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/regler/2angerblankett.html
Swedluxury återkommer till kunden med retursedel. Retur sker i original förpackning enligt anvisningar från Ekman Seger Group AB. Ångerrätten gäller endast privatpersoner.
Kunden står själv för retur fraktkostnaden. Kunden återbetalas pengarna som dragits från kundens bankkonto vid beställning, skatt och avgifter.
På det belopp som ska återbetalas har Säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, eller inte emballerat försändelsen på rätt sätt och därmed har varan kommit till skada under transport.
Vid nyttjande av ångerrätt så betalas utförda tilläggstjänster ej tillbaka vid återbetalning.

Retur fraktkostnad återbetalas inte. Kund återbetalas inom 7 arbetsdagar från den dag företaget mottagit returen, en återbetalning görs utan onödig dröjsmål.
Företag betalar en returavgift, normalt 20% av ordervärdet.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

- Varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
- Varor som är beställningsvaror dvs. varor som tillverkats enligt kundens önskemål
- Använda varor som inte är i originalemballage (originalförpackning).

Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för varor som använts, tex. man har tagit bort skyddsfilm, eller använt varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta per email eller telefon samtal. Gäller varor som tillverkats enligt kundens önskemål.

Kunden upplyses härmed om att Ekman Seger Group AB generellt tillhandahåller produktbeskrivningar/bruksanvisningar till hemelektronikprodukter.

Du har 2 års garanti på alla köksfläktar och förlängd garanti på upp till 5 år på utvalda köksfläktar hos Swedluxury. Tydlig information hur många år garanti och vad garantin täcker tillhandahålls med produkten.
Garantin täcker ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, eller att varan inte används enligt instruktioner, man har gjort en egen uppgradering av varan eller annan konfigurering. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar reklamera en vara skall kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts.

Reklamation och service: service@swedluxury.se

Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.

Garantin täcker ursprungsfel som har funnits på produkten från tillverkning och täcker inte fel som kan uppkommit efter förändring av varan funktion och utseende. Garantin täcker enbart produkten och inte förlust näringsverksamhet, kostnader för ned och återmontering eller kostnader som kan uppstå för återställande av väggar, tak och golv.

Reklamationsrätten gäller från den dagen du tog emot produkten. Vid köp av produkter som näringsidkare så har du 6 mån garanti på köpt produkt om produkten används enligt bifogad bruksanvisning. Garantin gäller ej om man köper en produkt tänkt för ett privat hushåll men används inom ett kommersiellt område eller i ett allmänt utrymme.

Säljande part står alltid för returfrakten vid godkända reklamationsärende.
Säljande part förbehåller sig rätten att neka en reklamation om produkten inte har använts enligt bruksanvisning eller att modifiering har produkten har skett.

När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Säljaren att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Säljaren strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Säljaren riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se. Mer om ARN finns att läsa hos konsumentverket på www.konsumentverket.se.

Säljaren kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. fri frakt, rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Säljaren i samband med kampanjen. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Säljaren reserverar sig för tryckfel när det gäller felaktigheter vid teknisk specifikationen, illustrerande bilder, produktbeskrivningar, felaktiga bilder och prisjusteringar eller felaktig lagerstatus. Skulle denna typ av upptäckas så har säljande part rätt korrigera och uppdatera informationen när som helst.
Skulle produkten ha sålt till ett felaktigt pris har säljande part rätt att stoppa beställningen tills kunden har informerats och ett godkännande av det korrigerade priset har godtagits av kunden. Säljare kommer att kontakta kunden så fort det går för att påskynda processen och kunden har rätt att häva köpet om de inte godtar prisjusteringen utan några extra kostnader för kunden.

 

Webbplatsen ägs av Ekman Seger Group AB. Innehållet på Webbplatsen ägs av Ekman Seger Group AB. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Ekman Seger Group AB.

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän epidemi/pandemi, arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Säljaren Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Säljaren rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Säljaren har informerat Kunden om ändringarna. Säljaren rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren. De villkor som konsument godkänt är det som gäller för den beställningen.

Säljande part mål är att alltid komma överens med köpande part så finns det några tveksamheter innan eller efter köp så kontaktar man först säljande parts kundservice för att lösa problemet. Vid eventuella oklarheter eller tvist så tar slutkund ärendet vidare till Allmänna reklamations nämnden www.arn.se där vi följer Allmänna reklamations nämndens beslut i ärendet. Allmänna reklamations nämnden är en opartisk och ger inte råd till någon inblandad part. Ärenden till Allmänna reklamations nämnden måste skickas in senast sex (6) månader efter att säljande part har nekat köpande part krav.
Vid tvist om detta avtal angående tolkningar eller tillämpning så skall de tolkas i enhetlighet med svensk lag och avgöras med allmänna reklamations nämnden eller i sista hand svensk domstol.